۱۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۲

صدایی که وقف اهل بیت است تجلیل شد/ تأکید بر حفظ شعائر عاشورا

صدایی که وقف اهل بیت است تجلیل شد/ تأکید بر حفظ شعائر عاشورا

دومین مراسم بزرگداشت و تکریم مفاخر حسینی ( پرده عشاق) 10 آذرماه با تجلیل از مقام هنری و موسیقایی محمدعلی کریم خوانی مداح و خواننده آثار مذهبی در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرا در ابتدای این مراسم گفت: ایده برپایی ویژه برنامه های پرده عشاق فکر بسیار خوبی است که امیدوارم هم تاثیر گذار باشد و هم بتواند مقدمه شکل گیری یک جریان هدف مند در اشاعه فرهنگ عاشورایی به حساب آید زیرا فرهنگ عاشورایی موضوعی است که بر اساس محبت به اهل بیت (ع) از عشق استخراج می شود و کانون تحول و استحاله است. عشقی که پایه گذار بناهای فرهنگی و ادبی فراوانی در بین شعائر مذهبی و اهل بیت است.

شعائر عاشورای حسینی را رعایت کنیم

این شاعر و ترانه سرا متذکر شد: البته لازمه اینها رعایت موارد خاصی است که امروز با وجود ارتباط با حوزه اهل فلسفه و کلام بیشتر در حوزه شعر و کسانی که مبلغ عاشورا هستند رواج دارد. بنابراین بهتر است برای شکل گیری یک جریان درست، ارزشمند و موثر به تمام نکات حائز اهمیت در این بین توجه بیشتری کنیم.

وی با اهمیت برشمردن شعر، نوحه و نواهای موسیقایی محرم و تاثیرات آن در بین مخاطبان تصریح کرد: این روزها در بین محافل فرهنگی هنری مباحثی مطرح شده که بسیاری از علمای دین به توجه آن تاکید زیادی داشتند و آن بر حذر داشتن کسانی است که در نوحه خوانی ها و قرائت اشعار در حق اهل بیت مبالغه می کنند که شاید در نگاه اول از طرف مردم مورد توجه قرار نگیرد اما ممکن است باعث انحرافاتی شود. بنابراین لازم است شعائر عاشورای حسینی را رعایت کنیم تا مکتب شیعه تداوم داشته باشد.

کاکایی در بخش دیگری از صحبتهای خود در تجلیل از مقام هنری و موسیقایی محمدعلی کریم خانی یادآور شد: به نظر من صدای استاد کریم خانی با نواهای ماندگاری چون "قطعه ای از بهشت" (آمده ام، ای شاه پناهم بده) با شعر حبیب الله چایچیان (حسان) نشان داد که صدایش وقف اهل بیت شده است.

این ترانه سرا افزود: من سال ها مجاور اهل صدا و آواز بودم و دیدم که هرکدام از این هنرمندان بدون هیچ تردیدی آرزوی شاگردی استاد کریم خانی را داشتند. من از کسانی درباره این مداح و خواننده تعریف شنیدم که شاید مانند آنها در موسیقی رقیبی وجود نداشته باشد. ما سالهاست از صدای استاد کریم خانی بهره می گیریم چراکه او در این عشق ورزی سنگ تمام گذاشت.

اصالت شیوه ارائه آواز توسط خواننده در آلبوم "ساقی سرمست"

محمدرضا آزاده فر رییس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر هم در این مراسم  با ارائه مقاله ای آلبوم عاشورایی "ساقی سرمست" با صدای کریم خانی و آهنگسازی آریا عظیمی نژاد را مورد نقد و بررسی قرار داد و گفت: می توان گفت آلبوم "ساقی سرمست" تلفیقی از سنت کلاسیک موسیقی ایرانی و ارائه ای جدید از ساز آرایی در فضای موسیقی الکترونیک است که می تواند برای مخاطبان امروزی موسیقی مورد توجه قرار گیرد.

این نویسنده و پژوهشگر موسیقی با اشاره به نکاتی پیرامون این آلبوم یادآور شد: هنر مرثیه خوانی و ماتم سرایی در آیین های عاشورایی هنری است که با مشارکت عزاداران اتفاق می افتد اما غیبت حضور این عزاداران و مشارکت آنها در اجرا فضای موسیقایی آلبوم را تا حدودی مصنوعی نشان داده که امیدوارم در آثار بعدی شاهد اضافه شدن آهنگساز توانمندی چون آریا عظیمی نژاد به آن باشیم.

وی با تقدیر از کریم خانی خواننده آلبوم گفت: اصالت شیوه ارائه آواز توسط خواننده یکی از نکات مثبت آلبوم موسیقی "ساقی سرمست" است که توانسته با تلفیق مناسب سنت با هارمونی و ساز آرایی، جوانان نسل امروز موسیقی را برای شنیدن یک آلبوم عاشورایی ترغیب کند که نکته بسیار حائز اهمیتی است.

برای ضبط یک قطعه 20 روز در استودیو بودم

محمدعلی کریم خانی هم در بخش پایانی مراسم ضمن اجرای زنده قطعه "مجرای عاشورا" (آرام جانم) خطاب به حاضران در مراسم گفت: طی سالهای اخیر که غیر از مداحی افتخار حضور در تهیه و تولید آثار موسیقایی مذهبی را داشتم مفتخر به تولید اثر موسیقایی "قطعه ای از بهشت" (آمده ام، ای شاه پناهم بده) با شعری از استاد حبیب الله چایچیان (حسان)، اجرای قطعه ای در حسینیه کربلائیها با همکاری نزار القطری و صادق آهنگران و آلبوم "ساقی سرمست" به آهنگسازی آریا عظیمی نژاد شدم که برای من دارای ارزش های فراوانی هستند.

وی با اشاره به روند تولید آلبوم "ساقی سرمست" تصریح کرد: من برای تولید این آلبوم زحمت بسیار فراوانی کشیدم. ضمن اینکه باور دارم در طول ضبط این کار آریا عظیمی نژاد زحمات شبانه روزی زیادی برای اینکه بتوانم با معیارهای مد نظر موسیقی کاری را بخوانم، متحمل شد به طوریکه یادم می آید برای تولید یک قطعه بیش از 20 روز در استودیو بودم. البته امیدوارم تمام این زحمات مورد قبول ارباب ما حضرت سید الشهدا قرار بگیرد.

بعد از صحبتهای کریم خانی با حضور مسئولان فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر فرهنگسرای فردوس از مقام هنری این مداح و خواننده موسیقی مذهبی تجلیل به عمل آمد.

اجرای مراسم پرده خوانی با هنرمندی مجتبی حسن بیکی و مهدی قنبری، اجرای زنده تیتراژ ابتدایی سریال مختارنامه با هنرمندی اکبر سلطانعلی، پخش کلیپ "حکایت گونه ای که تر شد" به کارگردانی جمیل عامل صادقی با موضوع تجلیل از مقام هنری کریم خانی از بخش های مختلف این مراسم بود.

سیدمحمد سادات اخوی ( گرد آورنده مجموعه موسیقایی پرده عشاق)، سید عباس سجادی ( مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) و قندهاری ( معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) از مهمانان ویژه مراسم تجلیل از محمدعلی کریم خانی بودند.

کد خبر 2186939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha